Detailhandel in Harderwijk

winkelsstraat harderwijkdonderdag 28 juni 2012

De afgelopen jaren is er veel veranderd op het gebied van de Harderwijkse winkelvoorzieningen. Zo is een nieuw winkelcentrum gerealiseerd in Drielanden, is het winkelcentrum Stadsdennen verbouwd, wordt grootschalige detailhandel bij De Harder mogelijk en zijn er ambities voor de binnenstad. Ontwikkelingen als de opmars van e-commerce en de economische crisis hebben gevolgen voor de detailhandel in Harderwijk. Het aanbod van winkelvoorzieningen moet aansluiten bij de vraag. Daarom heeft de gemeente Harderwijk het initiatief genomen om de detailhandelsvisie uit 2005 te actualiseren.

Bureau Stedelijke Planning heeft in samenwerking met een klankbordgroep een nieuwe detailhandelsvisie opgesteld. Deze visie was onderwerp van bespreking in de vergadering van de gemeenteraad op 28 juni.

De fractie van de ChristenUnie heeft natuurlijk een bijdrage geleverd. Hieronder vindt u enkele citaten uit het betoog van Marcel Companjen, fractievoorzitter CU.

"onze fractie is van mening dat het college kan worden gevolgd in haar uitgangspunten, te weten: het primaat ligt bij de binnenstad én versterking van de huidige wijkwinkelstructuur."
"Uit (onder meer) het BSP-rapport blijkt dat een supermarkt een ‘trekker van publiek’ is. Wij kunnen de ontwikkelaar van ‘De Harder’ dan ook volgen in zijn stelling dat een supermarkt op die locatie de verdere ontwikkeling ter plaatse weer vlot kan trekken. We merken nadrukkelijk op dat dit niet onze eerste voorkeur is, maar ‘nood breekt wet’. ‘De Harder’ maakt deel uit van de entree van Harderwijk en die moet er goed uitzien. Dat is op dit moment nog niet het geval en wij denken dat door het toestaan van een supermarkt ook andere winkeliers het aandurven om zich aldaar te vestigen. Twee supermarkten ter plaatse gaat wat ons betreft te ver (...)"
"Aan de andere kant van het kernwinkelgebied ligt inmiddels ook een probleem: de toestand van de Smeepoortstraat is niet (geworden) wat we er met z’n allen van hadden verwacht. Te vaak horen wij van winkeliers dat het winkelend publiek ter hoogte van het Stadsmuseum denkt dat het einde van het winkelgebied is bereikt. Verder is de grote hoeveelheid uitzendbureaus ook niet echt gezellig winkelen. Daarom willen wij het college oproepen om te bezien wat de mogelijkheden zijn om de winkels uit de Smeepoortstraat te bewegen om naar een andere locatie te gaan (...)"

De complete bijdrage vindt u hieronder.

Detailhandelsvisie - raad280612119,8 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Detailhandel in Harderwijk'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.