Standpunten op alfabet

Standpunten op alfabet

  • Fiets

    Laatst gewijzigd op: 05-01-2014

    De fiets vormt een uitermate belangrijk vervoermiddel voor de korte-afstandsmobiliteit. Fietsen is goedkoop, gezond en vrijwel niet milieubelastend.

    De jeugd onder de zestien jaar is er zonder meer op aangewezen en voor schoolbezoek is er dan ook vaak sprake van grote fietsstromen. Ook voor woon-werkverkeer op korte afstand wordt veel gebruikgemaakt van de fiets. Een goed onderhouden fietspadennetwerk is hierbij onontbeerlijk. De veiligheid van fietsers moet zoveel mogelijk gegarandeerd worden. Dit betekent onder meer dat fietsroutes goed verlicht moeten zijn en dat onveilige verkeerssituaties, zoals het begin en het eind van de Vitringasingel, voorkomen worden.

    Nu fietsen met (elektrische) trapondersteuning in een snel tempo de markt veroveren, zijn er veel mensen die de fiets opnieuw ontdekt hebben. Er moet dan ook een fietsbeleid op papier staan, dat actief wordt uitgevoerd en gemonitord en waarvoor een apart budget is binnen de begroting.

  • Financieel beleid

    Laatst gewijzigd op: 01-03-2018

    Van de gemeente verwachten wij dat zij een betrouwbare, goede rentmeester is van de beschikbare middelen. Structurele uitgaven, zoals voor wegen en onderwijshuisvesting, moeten kunnen worden betaald uit vaste inkomsten. Alle burgers betalen mee, hetzij via de afdracht van de rijksoverheid, hetzij via de gemeentelijke belastingen zoals de Onroerende Zaak Belasting (ozb). Uiteraard is er maatwerk mogelijk voor mensen met weinig financiële draagkracht.

    In de afgelopen periode is het takenpakket van de gemeente flink uitgebreid. Hierbij zijn de financiële risico’s toegenomen. Deze risico’s kunnen worden opgevangen door een zorgvuldige begroting met voldoende aandacht voor financiële reserves. Toekomstige generaties mogen niet de rekening krijgen van slecht (financieel) beleid van hun voorgangers.

    Het begint allemaal met het inzichtelijk maken in de begroting en de jaarrekening welke prestaties voor de beschikbare financiën worden uitgevoerd en zijn gerealiseerd. Publieke middelen zijn per definitie schaars; er zijn altijd meer wensen dan er geld beschikbaar is. De gemeenteraad moet zorgvuldig de verschillende wensen, noden en belangen (kunnen) afwegen. Bij bezuinigingen moeten de posten die te maken hebben met de nood van individuele burgers, zorg, veiligheid, beheer en onderhoud van bestaande voorzieningen worden ontzien.

    De gemeente koopt duurzaam en circulair in. Keuzes en resultaten zijn meetbaar.

    De gemeente als ambtelijke organisatie moet blijven werken aan doelgerichtheid en efficiëntie. Rekenkameronderzoeken kunnen daarbij behulpzaam zijn, mits ze gericht worden ingezet en geen (politiek) doel op zich worden.

    Concreet

    • De ChristenUnie is voorstander van wijkbudgetten.
    • Gemeentelijke belastingen zijn in principe 100% kostendekkend.
    • De lokale lastendruk (waaronder de ozb) stijgt in principe niet meer dan de inflatiecorrectie.
    • De dienstverlening van de gemeente (o.a. leges) zijn zoveel mogelijk kostendekkend.
    • Bij het inkoopbeleid zijn duurzame criteria een harde eis, zoals fair trade, social return on investment en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
    • Bezuinigen door kritisch te zijn op:
      • Subsidiëren van organisaties en activiteiten die ook met privaat geld kunnen worden bekostigd
      • De inhuur van externe projectmanagers, adviesbureaus e.d.