Standpunten op alfabet

• Hierden

Laatst gewijzigd op: 09-11-2013

Het kleinschalige, dorpse karakter van Hierden is een belangrijk kenmerk dat behouden dient te blijven. De Hierdense gemeenschap kent een rijk verenigingsleven met veel vrijwilligers en een hoge mate van zelfredzaamheid. De ChristenUnie waardeert deze gemeenschap, waar men oog heeft voor elkaar en men elkaar waar nodig helpt en ondersteunt.

In Hierden moeten er mogelijkheden blijven voor beperkte inbreiding, bestemd voor de lokale bevolking. In voorkomende gevallen mag van diegenen die van die mogelijkheden gebruik maken een herkenbare bijdrage worden gevraagd aan landschappelijke versterking van het buitengebied.

Naast de positie van starters vraagt de ChristenUnie met name aandacht voor ouderen met zorgbehoefte, deze zorgbehoefte mag geen primaire reden zijn om op dikwijls hoge leeftijd het vertrouwde dorp te moeten verlaten. Ook in Hierden kan een bij die gemeenschap passende zorgzone worden gerealiseerd.

Het zogenoemde ‘eendengebied’ behoudt in deze raadsperiode haar agrarische functie in het nieuwe bestemmingsplan Buitengebied. De mogelijkheden voor het opwekken van duurzame energie kan een mogelijke aanvullende functie zijn.

• Huiselijk geweld

Laatst gewijzigd op: 10-03-2018

Veilig Thuis, het advies- en meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling, moet laagdrempelig bereikbaar zijn en bekend bij alle inwoners van Harderwijk. Voor slachtoffers van huiselijk geweld moet er passende hulp en/of een veilige opvang zijn. Opvang het liefst op een plek waar alle hulp onder een dak geboden kan worden. De registratie bij Veilig Thuis en bij de politie moet zo zijn dat het duidelijk is welke vorm van huiselijk geweld er speelt. Zo kan er snel passende handhaving en zorg ingezet worden.