Berichten over hierden

1. 09 Annerieke Kisjes- topfoto.jpg
    CU-Socialmedia logo (zwart).png
    Door Webredactie Harderwijk-Hierden op 23 juni 2020

Annerieke Kisjes is onze nieuwe fractievertegenwoordiger!

Gisteravond heeft Annerieke Kisjes tegenover burgemeester Harm-Jan van Schaik de eed afgelegd. Daarmee is zij de nieuwe fractievertegenwoordiger van de ChristenUnie.

Lees meer over "Annerieke Kisjes is onze nieuwe fractievertegenwoordiger!"
  2. hand-op-schouder.jpg

Samen sterk voor een Dementievriendelijk Harderwijk!

Afgelopen dinsdag was Fenneke Fredrikze namens de ChristenUnie aanwezig bij de startbijeenkomst Dementievriendelijk Harderwijk. Ze schreef het volgende verslagje.

Wat was dit een inspirerende en bemoedigende avond. Zoveel mensen, die op een of andere manier betrokken zijn bij dit onderwerp, waren hier aanwezig. Dat waren medewerkers van de Jumbo, veel zorgmedewerkers, Boa’s, een uitvaartverzorger, mantelzorgers, vrijwilligers. Iedereen met  doel om  het leven van een persoon met dementie makkelijker te maken.

Lees meer over "Samen sterk voor een Dementievriendelijk Harderwijk!"
  3. vuurwerk.jpg

ChristenUnie vraagt college hoe Oud & Nieuw veiliger kan

De Nederlandse ‘vuurwerktraditie’ staat ter discussie. Ondanks allerlei maatregelen om de overlast, schade en letsel als gevolg van vuurwerk binnen de perken te houden, blijft het vuurwerk aanleiding geven tot veel klachten. De jaarwisseling moet een veilig feest zijn voor iedereen. Ook is het van belang dat de openbare orde en veiligheid gehandhaafd moet kunnen worden met oud en nieuw.

Een alternatief voor de huidige viering van oud en nieuw is om gebruik van vuurwerk door consumenten niet meer toe te staan, maar het afsteken van vuurwerk voor te behouden aan lokale vuurwerkclubs. Deze verenigingen kunnen, na toestemming van de gemeente, voor en met de buurt, wijk of dorp het nieuwe jaar inluiden op een daarvoor aangewezen plek. Met de invoering van een vergunningensysteem voor het afsteken van vuurwerk behouden we de vuurwerktraditie op een veilige manier. Een vuurwerkclub zorgt niet alleen voor meer veiligheid en sociale controle, maar ook voor sociale cohesie.

Lees meer over "ChristenUnie vraagt college hoe Oud & Nieuw veiliger kan"
  4. Vluchtelingenwerk

Op bezoek bij Vluchtelingenwerk

Recent was de fractie van de ChristenUnie op werkbezoek bij Stichting Vluchtelingenwerk Harderwijk.

Raadslid Ilonka Donker-Jak schreef een korte impressie.

Lees meer over "Op bezoek bij Vluchtelingenwerk"
  5. Vuurwerkvrije buurt.jpg

Harderwijk krijgt vuurwerkvrije zones op initiatief van de ChristenUnie

Op initiatief van de ChristenUnie gaat de gemeente Harderwijk een proef met vuurwerkvrije zones uitvoeren. Deze zal tijdens de komende jaarwisseling voor het eerst gehouden worden. "Er komt een vrijwillige vuurwerkvrije zone, waarbij bewoners zelf een belangrijke rol spelen in de handhaving", aldus de gemeente. "Ook gaat de gemeente op verzoek van eigenaren van publieksgebouwen verplichte vrije zones aanwijzen."

Lees meer over "Harderwijk krijgt vuurwerkvrije zones op initiatief van de ChristenUnie"
  6. ouderenmishandeling-1279x850.jpg

Meer aandacht voor ouderenmishandeling is hard nodig

Mevrouw Jansen heeft een lieve buurvrouw die wekelijks boodschappen voor haar doet. In goed vertrouwen geeft mw Jansen haar pinpas mee, maar komt er achter dat er meer betaald wordt dan alleen haar eigen boodschappen. Maar mw Jansen durft hier niets van te zeggen uit angst dat ze de hulp en het gezelschap van de buurvrouw kwijtraakt en wat moet ze dan?

Meneer De Bruin heeft een partner die begint te dementeren. Wanneer meneer de Bruin weg gaat  wordt zijn vrouw bang en gaat het huis uit op zoek naar hem. Uit wanhoop stopt meneer De Bruin zijn vrouw in bed en doet de slaapkamer deur op slot tot hij weer terug is.

Ouderen die te maken hebben met mishandeling gaan de ChristenUnie aan het hart. Daarom heeft Fenneke Fredrikze aandacht gevraagd voor dit onderwerp door in de commissie Samenleving te agenderen.

Lees meer over "Meer aandacht voor ouderenmishandeling is hard nodig"
  7. Aardgasvrij wonen (logo).jpg
    2. Marcel Heldoorn - vierkant
    Door Marcel Heldoorn op 30 januari 2019

Aardgasvrij wonen is geen technisch, maar een sociaal vraagstuk

Gisteravond was er een stadsgesprek over aardgasvrij wonen met alle inwoners van Harderwijk en Hierden. Ongeveer 450 stadsgenoten kwamen opdagen om mee te praten over het waarom, hoe en wat.
    Raadslid Marcel Heldoorn was aanwezig en deelt de inzichten die hij opdeed hieronder.

Lees meer over "Aardgasvrij wonen is geen technisch, maar een sociaal vraagstuk"
  8. vuurwerk.jpg

Vuurwerk, lust of last? | Wat vindt u?

Vuurwerk. Mooie traditie of overlast?

Hoe we vuurwerk ook ervaren; de ChristenUnie wil samen goede afspraken maken zodat Oud en Nieuw een mooi feest kan zijn voor iedereen.

Het nieuwe jaar is begonnen en wij zijn benieuwd naar uw ervaringen met betrekking tot het gebruik van vuurwerk in uw buurt. Ook horen we graag uw ideeën en wensen over het gebruik van vuurwerk tijdens de jaarwisseling.

Geef het door via een reactie op dit bericht, via pb of met een mail naar: fractiesecretaris@harderwijk.christenunie.nl

Lees meer over "Vuurwerk, lust of last? | Wat vindt u?"
  9. kniepertjes - plat en opgerold.jpg
    1. Mirjam Driest - Wijnholds - vierkant
    Door Mirjam Driest-Wijnholds op 1 januari 2019

Ontvouwd

Het is bij ons thuis traditie om op de laatste dag van het jaar nieuwjaarsrolletjes -kniepertjes op z’n Gronings- te bakken. Op oudjaarsdag worden de wafels plat en op nieuwjaarsdag opgerold gepresenteerd. De gedachte hierachter is dat in december het oude jaar zich volledig heeft ontvouwen en op nieuwjaarsdag symboliseert het rolletje het nieuwe jaar, dat zich nog moet ontvouwen.

Lees meer over "Ontvouwd"
  10. sterretje-001.jpg
    7. Marcel Companjen - vierkant
    Door Marcel Companjen op 31 december 2018

2018 was alleszins een memorabel jaar … in het eerste kwartaal waren wij als fractie van de ChristenUnie, samen met onze (toenmalige) wethouder en het bestuur, druk bezig met de verkiezingen van maart 2018. Ik kan u vertellen dat dat een drukke periode was: naast het gewone politieke werk, diende zich telkens de vraag aan hoe wij onze campagne moesten voeren. Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat onze boodschap zo goed mogelijk landt in Harderwijk en Hierden?

Lees meer over "Oudejaarsdag 2018, 17:30 uur – een mooi moment voor een terugblik én een vooruitblik"