Berichten over schriftelijke vragen

1. vluchtelingen 624x270

In het vluchtelingenkamp Moria op het Griekse eiland Lesbos verblijven momenteel duizenden kinderen in slechte omstandigheden onder de dreiging van een corona-uitbraak. De Harderwijkse fracties van CDA, ChristenUnie, PvdA, GroenLinks, D66 en SGP vragen het college om het kabinet op te roepen om net als andere Europese landen ook 500 kinderen in Nederland op te vangen.

Fractievoorzitter Mirjam Driest legt hieronder uit waarom.

Lees meer over "Harderwijk, toon bereidheid om kinderen uit Griekse vluchtelingenkampen op te vangen!"
  2. vuurwerk.jpg

ChristenUnie vraagt college hoe Oud & Nieuw veiliger kan

De Nederlandse ‘vuurwerktraditie’ staat ter discussie. Ondanks allerlei maatregelen om de overlast, schade en letsel als gevolg van vuurwerk binnen de perken te houden, blijft het vuurwerk aanleiding geven tot veel klachten. De jaarwisseling moet een veilig feest zijn voor iedereen. Ook is het van belang dat de openbare orde en veiligheid gehandhaafd moet kunnen worden met oud en nieuw.

Een alternatief voor de huidige viering van oud en nieuw is om gebruik van vuurwerk door consumenten niet meer toe te staan, maar het afsteken van vuurwerk voor te behouden aan lokale vuurwerkclubs. Deze verenigingen kunnen, na toestemming van de gemeente, voor en met de buurt, wijk of dorp het nieuwe jaar inluiden op een daarvoor aangewezen plek. Met de invoering van een vergunningensysteem voor het afsteken van vuurwerk behouden we de vuurwerktraditie op een veilige manier. Een vuurwerkclub zorgt niet alleen voor meer veiligheid en sociale controle, maar ook voor sociale cohesie.

Lees meer over "ChristenUnie vraagt college hoe Oud & Nieuw veiliger kan"
  3. budgetten.jpg
    04 Bart Jonkman - vierkant.jpg
    Door Bart Jonkman op 6 maart 2019

ChristenUnie & VVD: Maak klantgerichte zorgbudgetten mogelijk!

Raadsleden Bart Jonkman (ChristenUnie) en Iris Haklander (VVD) hebben vragen aan het college van burgemeester en wethouders gesteld, omdat zij vinden dat de mogelijkheden onderzocht moeten worden om de zorgbudgetten uit te breiden.
    “We willen dat er een integraal ondersteuningsaanbod kan worden samengesteld om zelfredzaamheid en participatie te bevorderen”, aldus Haklander.

Lees meer over "ChristenUnie & VVD: Maak klantgerichte zorgbudgetten mogelijk!"